برگزاری نخستین جلسه خبرگی کارگروه توسعه و ارتقاء زنجیره پرورش ماهی در قفس

انجام مطالعات بررسی و تحلیل زنجیره ارزش پرورش ماهی در قفس با حمایت دفتر برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، جلسه کارگروه توسعه و ارتقاء زنجیره ارزش پرورش ماهی در قفس با حضور مدیر برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی معاونت علمی، نمایندگان سازمان شیلات ایران، موسسه علوم تحقیقاتی شیلات و جمعی از متخصصین  و فعالان بخش خصوصی 6 شهریور ماه 1402 در محل ساختمان شماره 2 معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.

طی این جلسه که در راستای سلسله جلسات خبرگی برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی در حوزه پرورش ماهی در قفس و با حضور جمعی از متخصصین مرتبط برگزار شد، گزارشی از اقدامات انجام شده برنامه ملی در حوزه پرورش ماهی در قفس و راهکارها و روش‌های ارتقاء عملکرد و افزایش ضریب نفوذ فناوری در زنجیره ارزش و کسب و کارهای مرتبط ارائه شد.

نخست دکتر ابراهیمی مدیر برنامه ملّی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی به تشریح اهداف، برنامه‌ها، مأموریت‌ها و اولویت‌های برنامه ملی و اهمیت حمایت از طرح‌های پیشران فناوری در راستای ایجاد، تکمیل و ارتقاء عملکرد زنجیره ارزش پرورش ماهی در قفس پرداخت و ضمن تبیین اهمیت و ضرورت توجه به اقتصاد دانش بنیان برای دستیابی به اهداف برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه پرورش ماهی در قفس از آمادگی معاونت علمی برای توانمندسازی و حمایت از بخش خصوصی و الگوسازی مناسب از طریق نفوذ و رسوخ فناوری در زنحیره ارزش خبر داد. ایشان ضمن تأکید بر ضرورت جریان سازی در صنعت از طریق اجرای طرح های الگویی دانش بنیان و اقتصادی، تسهیل در جذب سرمایه‌های جمعی  و خرد در اجرای پروژه‌های دانش‌بنیان را یکی از مهم‌ترین راهکار‌های مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان برشمرد و بر اهمیت نقش جوامع محلی، جمعیت ساحل نشین، تعاونی‌های صیادی و تشکل‌های مردمی در این راستا تأکید کردند.

در ادامه شرکت گسترش فناوری دریایی شریف به عنوان مدیر طرح توسعه و ارتقاء زنجیره ارزش پرورش ماهی در قفس ضمن ارائه  گزارش تحلیلی از وضعیت فعلی پرورش ماهی در قفس در کشور و ساختار کلی این صنعت به بیان اهمیت ایجاد زنجیره‌ها پرداخته و طرح‌های پیشران پیشنهادی جهت رفع نقصان در حلقه‌های مختلف این صنعت را معرفی نمود. ضرورت تأمین و تحویل بچه ماهی، هوشمندسازی زنجیره ارزش و مزارع تولیدی و بومی سازی تجهیزات مورد نیاز مزارع از جمله مهم ترین پروژه های پیشران در این صنعت پیشنهاد شد و در ادامه حاضرین در جلسه، که متشکّل از نمایندگانی از سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی بودند هر یک به بیان دیدگاه‌های خود درباره راهکارهای گسترش این صنعت پرداختند. اهمیت حمایت از معرفی گونه‌های جدید و بومی ماهیان مناسب با شرایط آب و هوایی سواحل کشور، ارزان‌سازی تولید و ارائه راهکارهای فناورانه برای کاهش قیمت تمام شده ماهیان پرورش یافته در قفس و ترویج فرهنگ مصرف داخلی به منظور گسترش بازار مصرف داخل به عنوان موضوعات با اهمیت و ضروری در راستای ارتقاء زنجیره ارزش این صنعت از سوی متخصصین حاضر در جلسه مطرح شد.

در پایان این جلسه جناب آقای دکتر خدایی به عنوان مشاور مدیر برنامه ملی و مسئول کارگروه توسعه و ارتقاء زنجیره ارزش محصولات شیلاتی معرفی شد.

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
//isti.ir/ZdTw